Sådan ledes Generation Y og Z

Home / Foredrag / Sådan ledes Generation Y og Z
“Forstå de nye krav til virksomheden og til dig som leder”

 

Soulaima Gourani er født i 1975 og deler mange af de holdninger og livssyn, man definerer Generation Y med. Soulaima har mange anderledes holdninger til, hvordan vi kan optimere samarbejdet på tværs af generationerne.

I mange virksomheder er der tømmermænd i sigte på grund af krisens manglende fokus på talentudvikling og generationsledelse. De næste to arbejdsduelige generationer er få i antal. Der vil altså blive brug for hver eneste, og det burde i sig selv være grund nok til at tage talentudviklingen, og vores evne til at lede på tværs af generationer, alvorligt. Regningen for at tænke kortsigtet kommer. Om få år kan vi ikke længere rationalisere os ud af problemerne.

Løsningerne skal findes igennem anvendelse af det hemmelige våben, som virksomhed og som leder at være relevant, autentisk og original. Du og din virksomhed skal have noget på hjerte, udover profit. Der skal være en større mening med dét, I gør. Dertil må I sikre jer, at I ikke blive afsløret i at have fingrene for dybt nede i kagedåsen (ved eksempelvis at blive anklaget for pamperi, børnearbejde eller tildele jer selv bonus, mens I beordrer lønnedgang for andre medarbejdere). For at overleve den intensive kamp på markedspladsen, må ledelsen og virksomheden skabe et image, der beror på, at I fortjener jeres succes. Virksomheden må gerne tjene penge og have dét som et mål. Det må bare ikke være det eneste mål, I halser efter.

Det er NU, at virksomheder skal nytænke deres generationsstrategier , så den er målrettet generation Y (25-35 årige) og Z (15-25 årige) og Generation Alpha (10-15 årige).

At unge og unge talenter er krævende er intet nyt. Det nye er at kløften imellem generationerne bliver kortere og kortere og dagens modne ledere står overfor en massiv udfordring!

Lige nu spilder vi en masse tid og en masse ressourcer på gulvet. Problemet er, at den ledelse, markedsføring og kommunikation, vi i dag praktiserer, er forældet!

Den forhindrer os i at levere de resultater, vi drømmer om, i stedet for at hjælpe. Vi formøbler enorme mængder af menneskelig kreativitet, som kunne bruges til at udrette store ting. Hvis vi skal kunne udvikle potentialet og skabe viden i verdens­klasse i DANMARK, må vi være i stand til at tage individuelle hensyn og designe en udviklingsproces for hver generation.

Generation Y

Den generation som optager de fleste organisationer lige nu er generation Y. Betegnelsen Generation Y blev lanceret i en leder i det amerikanske magasin AD Age i august 1993. Generation Y blev ved denne lejlighed defineret som årgangene 1981-1995, men siden er adskillige alternative definitioner kommet til. Derfor foretrækker mange kort og godt at sige, at Generation Y er dem under 30 år. Generation Y er en forholdsvis lille generation. Det samlede erhvervsliv er ved at forstå, at denne generation og dens syn på arbejds- og fritidsliv betyder, at virksomheden må indarbejde nye processer og nye strategier for ledelse.

Indhold

Foredraget giver virksomheden et indblik i, hvad der foregår i hovedet hos en Generation Y. Der fokuseres på de forhold, der gør, at generationen adskiller sig markant fra tidligere generationer. Eksempelvis har Generation Y et andet syn på det at arbejde – det at skabe sig en karriere. Foredraget får os sporet ind på, hvordan de ændrede spilleregler og vilkår har vendt op og ned på forestillingen om, hvor nye jobs bliver skabt, hvem der skaber dem, og hvad der motiverer.
Det er derfor relevant at drøfte kommunikation til og ledelse af Generation Y. Det handler om at tiltrække, udvikle og kapitalisere på Generation Y. Få pragmatisk inspiration til, hvordan organisationen kan fastholde og tiltrække de unge, som skal danne grundlaget for jeres nuværende og fremtidige succes.

Talentstrategien skal nytænkes. At unge er krævende er intet nyt. Kombinationen af at være ung og at være et talent gør blot lederrollen ekstra udfordrende. Kløften mellem generationerne bliver kortere og kortere, hvorfor alle ledere står overfor en massiv udfordring. Vi må løbende justere vores tilgang til ledelse af unge. Vi må i stigende grad differentiere og individualisere vores talentprogrammer, så de er tilpasset hver enkelt. Det forventer de unge. Derfor er det dødsstødet til faste rammer.

Soulaima Gourani tilføjer jer viden om hvordan disse er medarbejdere, borgere, patienter, kunde og forbrugere. I foredraget bliver der drøftet, hvordan netop I kan tiltrække Generation Y , og hvad det betyder for jeres organisation at få dem ind.

Foredraget kan justeres, så der forkuseres på at tale om den Generation Z , Generation Y eller Generation Alpha.

Se eksempel på præsentation her

Booking

Har du spørgsmål om foredraget eller hvordan et foredrag hvor vi kombinerer flere temaer kan skræddersyes til dit behov, kan du kontakte  Soulaima Gourani. Eller send en forespørgsel og fortæl os hvad du ønsker, hvor og hvornår.

SEND EN FORESPØRGSEL

Læs også

 

Soulaima Gourani om unge talenter


Testimonials

“Inspiration og kærligt mente provokationer formidlet på en aldeles underholdende, informativ måde – krydret med Soulaimas uimodståelige energi og passion. Tak for oplevelsen, Soulaima.”

André Hedegaard Madsen
Kommunikation & Marketing, Konsulenthuset ballisager


“Tusind tak for et vanvittigt fedt oplæg i dag… Du var for sej!”

Rikke Østergaard Christensen
CA, Akasse


“Dear Ms Gourani,
On behalf of PwC and all the participants at the fourth Post Davos Nordic Summit, we would like to express our sincere gratitude to you for speaking at the Summit on the 17th February 2014.
It was a privilege to hear your insights and perspectives on how the new generation of leaders and entrepreneurs contribute to this interconnected and hyper-technological “Reshaped World”.
As one of the most prestigious gatherings of business leaders in the Nordic region, the Summit, organised by PwC in association with the World Economic Forum, once again confirmed its success by uniting a select group of 100 of the region’s leading CEOs, chairmen, senior politicians and speakers from around the world. We have received very positive feedback from the participants, who thoroughly enjoyed attending the Summit.
Many thanks for your contribution to the success of the Summit. We look forward to meeting with you again in the future.

Yours sincerely,”
Peter Clemedtson
Chairman, PwC Sweden


“Det var et fremragende oplæg og en aktiv paneldebat, som helt levede op til mine og bestyrelsens forventninger. Det kom til på smukkeste vis at danne afsættet for resten af konferencen, præcist som ønsket.”
Ane Marie Clausen
Sekretariatsleder, KTC


“Folk var glade for indlægget og de fleste var også rykket i hvert fald en smule i deres tro på hvad der er fortid og hvad der er fremtid. Jeg tænker dog lidt at det må er som med akupunktur og anden form for naturlig healing, at det tager ligeså lang tid at helbrede som det har taget at opbygge dårligdommen (de dårlige vaner)… :-)”
Michelle R. Cantor
IBM Global Business Services

Kontakt

Send os en mail og vi vender tilbage hurtigst muligt.

Start typing and press Enter to search